URL ili apsolutna putanja do web stranice

URL ili Uniform Resource Locator (uniformni lokator izvora) predstavlja adresu lokacije neke internet stranice ili neke datoteke, a sve u cilju jednostavnijeg pronalaženja iste. Ona predstavlja apsolutnu putanju na web stranicu ili neki drugi resurs.

https://poddomen.domen.com:443/account/autenthication/registration?lang=sr#content

https – protokol (http je nebezbedan i njegov podrazumevani port je 80, a https je bezbedan jer obuhvata ssl sertifikat i njegov podrazumevani port je 443, pa port stoga nije neophodno upisivati)

poddomen  – poddomen (ukazuje na potpuno drugu lokaciju od domena, ali koja referiše na određeni domen, na primer može se koristiti za forume koji referišu na neki sajt -forum.domen.com – ili se mogu praviti poddomeni ako se želi izraditi sajt na više jezika – rs.domen.com, hr.domen.com, de.domen.com I slično)

domen.com – glavni domen (jedinstveni deo koji sami biramo)

443 – port (referiše na protokol, što je i objašnjeno u delu o protokolu)

account/autenthication/registration – putanja resursa (putanja do tačno određene landing strane sajta)

? – upit parametra (nije obavezan)

lang=sr – parametri (govore nam šta od resursa želimo, u ovom slučaju želimo da jezik bude srpski)

#content – fragment stranice (direktan id mesta na stranici koje nas interesuje:

<h3 id=“content“> … </h3> – na stranici imamo neki h3 naslov kome je u okviru HTML-a dodeljen parameter id sa atributom content. Id je jedinstveni identifikator jer ne može na istoj stranici postojati više od jednog id sa istim atributom. U ovom slučaju, #content na kraju URL-a će nas dovesti baš do mesta gde se nalazi ovaj h3 naslov).

poddomen + glavni domen = host name

Šta je relativna putanja na web stranici?

Relativna putanja predstavlja putanju unutar jedne stranice, kako bismo klikom na neki tekst ili sliku uputili korisnika na drugu lokaciju unutar iste stranice. To je, ustvari, razlika dela putanje resursa od sledećeg resursa, pri čemu su isti sledeći elementi:

*Protokol

*Poddomen

*Domen

*Port

 

Primer:

https://domen.com (apsolutna putanja do neke web stranice)

https://domen.com/#lokacija-prva (relativna putanja do određenog mesta na istoj web stranici, odnosno do elementa koji ima parameter id=“lokacija-prva“)

https://domen.com/#lokacija-druga (relativna putanja do određenog mesta na istoj web stranici, odnosno do elementa koji ima parameter id=“lokacija-druga“)

Ako se u toku stable putanje želimo da se vratimo korak unazad tada ispred putanje stavljamo sledeću oznaku: ../

Apsolutne i relativne putanje su bitne za pronalaženje stranica od strane korisnika, ali i za omogućavanje linkovanja od jednih ka drugim resursima, odnosno za ostvarivanje različitih vrsta povezivanja raznih sadržaja i resursa generalno.

URL - kako bi trebalo da izgleda?

Na kraju URL-a bi najbolje bilo da umesto ekstenzije (na primer .html, .php, itd) stoji samo kosa crta ili slash (/) jer to će nam kasnije olakšati korišćenje određenih alata za analizu. Ipak, nije greška ni ukoliko imamo ekstenziju.

 URL – tačka

Ako nije reč o ekstenziji, unutar URL-a ne bi trebalo da stoji tačka. U suprotnom je izvesno da će se pojaviti problem. Znamo da na interneru preti opasnost virusa trojanca, malware-a, exploit-a i slično. Takvi zlonamerni pokušaji mogu nam uništiti čitav kompjuter. Zlonamerni fajlovi ovog tipa u sebi nose ekstenzije kao što su exe, bat, dat itd. Pošto su ekstenzije u pitanju, na neki način se ubacuje tačka u fajl, a posle tačke se unose neki slučajni znakovi u cilju maskiranja. Stoga, svaka tačka koju ubacimo u URL, a tu joj po default-u nije mesto, budi veliku sumnju. Tada nam se može desiti da dobijemo notifikaciju od Google Search Console da smo dobili manuelni penal. To se  dešava u slučaju da nas neko prijavi da se bavimo nedozvoljenim radnjama (blackhat).

 Manuelni penal

Google zaposleni manuelno (znači ne robot, već zaposleni lično) provere o čemu se radi. Ako se dobije potvrda od trojice zaposlenih da su u pitanju nedozvoljene radnje, mi dobijamo penal. U notifikaciji često ne piše o kom penalu je reč, ponekad se daju samo neke indicije. Ako uđemo u GSC u  deo koji se  odnosi na malware, otkrićemo da nam je stranica potencijalno zaražena, a često razlog može biti upravo to što imamo tačku unutar URL-a ili unutar sajta linkujemo na neki URL koji ima tačku koju ne bi trebalo da ima.

Unutar URL ne bismo smeli koristiti # jer on označava jedinstveni identifikator koji, pored ostalog, ima funkciju u ukazivanju na relativnu putanju, odnosno putanju na određeni fragment stranice.

 URL – znak pitanja

Takođe ne smemo proizvoljno koristiti ni ? jer on predstavlja promenljivu. Na primer, imamo online shop za prodaju haljina:

https://www.haljine.rs/letnje-haljine/?boja=crna

Ovde ?boja=crna ima funkciju da definiše određene promenljive, u ovom slučaju reč je o samo letnjim crnim haljinama. To nam može biti od velike pomoći prilikom filtriranja, a podešavanja se mogu obaviti u Google Search Console-i.

 URL – znak uzvika

Znak uzvika (!) nije poželjan u URL-u jer su ga ranije koristili programeri u nekim framework-ovima.

Clean URL

U URL-u se mogu korisrtiti srednje crte ili minus  underline ili donje crte.

U idealnom slučaju, najbolje je koristiti srednje crte i na kraju, za parameter, donja crta (tzv. CLEAN URL). Unutrašnji linkovi bi mogli kasnije da se nadograde iza poslednje kose crte i oni bi mogli imati parameter sa upitnicima. Naš glavnii URL ne bi trebalo da ima upitnike. Zašto? Kada su u pitanj clean, tj. obični URL-ovi, uglavnom želimo da budu indeksirani, a kada je reč o filterima sa paramatrima, ne želimo ih u indeksu. Ako postavimo pravila prema navedenim standardima,  biće nam lakše da kasnije programiramo šta će ići, a šta ne u indeks.

Poželjno je da u URL označimo landing pages vezano za kategorije i proizvode. Razlog je da bismo kasnije lakše podatke analizirali u nekim tool-ovima (npr. Sistrix) i shvatili šta nam donosi najveći saobraćaj, a od čega nemamo koristi.

Primer:

https://www.haljine.rs/c/letnje-haljine/c ukazuje da je reč o kategoriji “letnje haljina”

https://www.haljine.rs/p/mango-dr-12/p ukazuje da je reč o proizvodu “mango-dr-12”

A ako imamo, na primer:

https://www.haljine.rs/p/mango-dr-12/?brend-haljina=mango

parametar brend-haljina= mango kaže da je id=mango za dati brend

Nema smisla da Google indeksira ovakve stranice sa parametrima, pa postoji način da to onemogućimo.