Prvo ukratko o HTTP protokolu. To je skraćenica od Hyper Text Transfer Protocol. Njegova je uloga da prenosi hipertekst na internetu, odnosno, definiše pravila za razmenu podataka između web klijenta i web servera. Znači, određuje pravila po kojima naš računar komunicira sa serverom.
Kada želimo da pristupimo nekom sadržaju na internetu, naš računar (klijent) mora poslati određeni zahtev serveru. Nakon što primi zahtev, server ga obradi i putem HTTP protokola šalje odgovor na taj zahtev. Upravo taj odgovor sadrži STATUSNI KOD obrađenog zahteva. Postoji više različitih statusnih kodova, svi su trocifreni brojevi i svi oni nam govore na koji način je zahtev rešen.
Prva cifra u statusnom kodu je KATEGORIJA ODGOVORA.
Ostale dve cifre predstavljaju KONKRETAN STATUS.
2XX – ZAHTEVI SU USPEŠNO PRIHVAĆENI
Svi statusi koji počinju sa 2 označavaju da su zahtevi uspešno prihvaćeni, ali je najpovoljniji 200 status.
200 – status OK
Zahtev je uspešno prihvačen i uspešno rešen. Nije bilo nikakvih problema, kako vezano za obradu, tako i u vezi sadržaja.
202 – Zahtev prihvaćen
Zahtev je prihvaćen, ali obrada nije obavljena u celosti i zato nije rešen do kraja.
204 – Nema sadržaja. Zahtev je prihvaćeni i izvršena je obrada, ali nije vraćen nikakav sadržaj.
206 – Sadržaj je delimično vraćen
Zahtev je prihvaćen i izvršena je obrada, ali je samo delimično vraćen sadržaj. Razlozi mogu biti razni I obično su tehničke prirode, problem sa saobraćajem na mreži ili veličinom dokumenta.
3XX – REDIREKCIJE ILI PREUSMERAVANJA
Kada je reč o statusnim kodovima koji počinju sa cifrom 3, oni nam govore da je došlo do neke vrste preusmeravanja ili da je stranica promenila lokaciju.
301- trajno preseljena stranica
Najčešće korišćena redirekcija. U slučaju da je stranica iz bilo kog razloga promenila lokaciju, ne bismo želeli da se klikom na taj link korisniku prikaze 404 greška (nepostojeća stranica). Zato ćemo stranicu trajno usmeriti ka novoj lokacij i izbeći ovaj problem. Posle nekog vremena, recimo pola godine, ova redirekcija se može izbrisati iz .htaccess fajla u kom se nalazi. Nije poželjno previše puniti ovaj fajl, a bot će do tada zapamtiti gde se stranica nalazi. Ipak, to ne činiti ako je ka toj stranici bilo linkova jer će se onda trajno izgubiti. Ovo je redirekcija kojom se prenosi 70% autoriteta stranice na novu lokaciju.
302– privremena redirekcija
302 redirekcija je privremena i u slučaju nje nema preuzimanja autoriteta stranice sa njene prvobitne lokacije. Postoje indicije da privremene redirekcije posle nekog vremena, na primer, pola godine i više, prelaze u trajne, ali to nije sasvim potvrđeno.
308 – trajna redirekcija koju nikada nečemo brisati
Za razliku od 301 koju ćemo možda brisati, nakon kekog vremena, ako uradimo 308 redirekciju možemo na taj način sami sebi naglasiti da iz .htaccess-a ovu redirekciju NIKADA ne brišemo. Natravno, ni 301 redirekciju nikada ne brišemo ako ka njoj postoje bitni linkovi jer ona prenosi autoritet.
4XX- GREŠKE NA STRANI KLIJENTA
Svi status kodovi koji počinju sa 4 ukazuju na greške sa strane klijenta, odnosno naše.
401 – Odbijen pristup stranici
Ukazuje na to da su uneti pogrešni pristupni podaci (lozinka, korisničko ime i sl.)
403 – Zabranjen pristup stranici
Za razliku od 401 statusnog koda, u slučaju 403, korisniku je pristup zabranjen u svakom slučaju. Znači, nema pristupa ni sa kakvim pristupnim podacima.
Obično se ovaj tip greške javlja kada korisnik pokušava da pristupi nekim datotekama na server, a kojima je pristup zabranjen određenim serverskim podešavanjima. Nekada je blokirana i IP adresa.
404 – Stranica nije pronađena
Znači da stranica kojoj želimo pristupiti ne postoji. Nikada ne bismo smeli da dozvolimo grešku 404. To se posebno odnosi na slučaj kada je neko linkovao ka toj strani sa svog sajta, a strane više nema. Ako nam strana više iz nekog razloga nije potrebna, onda bismo morali uraditi redirekciju na neku relevantnu stranicu ili ukazati da sadržaj strane više nije aktuelan, ali da se može pogledati nešto slično.
Ako se 404 ne ispravi tokom 3 obilaska Google bota, kasnijim redirekcijama više nećemo ništa postići. Razlog tome je tzv. soft 404, koji nije pravi 404 u početku. Posle više pokušaja ulaska na stranicu koje više nema, bot će ga svrstati u pravi 404 statusni kod, nakon čega nema ispravke.
414 – Previše znakova u nazivu adrese
Ako broj znakova u nazivu adrese premašuje određeni limit granicu.
429 – Preveliki broj zahteva
Slučaj kada postoji previše zahteva klijenta za uspostavljanje veze.
5XX- GREŠKE NA SERVERSKOJ STRANI
Problem je u serveru i tada se obraćamo server provajderu da ispravi grešku. Takve greške bi trebalo hitno rešavati jer ako Google bot vidi takvu grešku, pa naiđe još nekoliko puta u kraćem vremenskom period i registruje istu grešku, dešava se da neće dolaziti nešto duži vremenski period.
500 – Interna greška servera
Kada server iz nekog razloga iznenada ne može da odgovori na zahtev klijenta, ali ne može ni da odredi tačnu prirodu greške.
501 – Protokol nije primenjen
Server nemože da prepozna protokol za pristup podacima.
503 – Server nije dostupan
Server ne reaguje zbog preopterećenosti ili trenutnog održavanja.
505 – Nije podržana HTTP verzija
Server ne prepoznaje verziju HTTP protokola koju klijent koristi pri pokušaju pristupa.
Za proveru status koda, sajt:
https://techseo.de/statuscodes/
Sajt sa svim info o http status kodovima:
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTTP/Status
Google ekstenzija za proveru status kodova stranica: Redirect Path