PageRank je proces koji omogućava određivanje popularnosti (autoriteta) određene stranice, a ne čitavog web sajta. Ali kako steći visoku popularnost? Kako biti autoritet u očima Google-a? Pa tako što će Google da poveruje ili shvati da je stranica od velikog značaja za određenu oblast, a u to će da ga ubede linkovi koji vode sa drugih popularnih stranica do te stranice. Naravno, to ne mogu biti bilo kakvi linkovi. Oni se moraju nalaziti na lokacijama relevantnim za istu oblast, dobro je i da sami imaju dobar PageRank i da ih je što više. Drugim rečima, ako je neko već autoritet u nekoj oblasti i linkujući na našu stranicu šalje poruku da i nas preporučuje kao relevatan faktor u toj oblasti, Google-u se jasno stavlja do znanja da smo bitni. Ako je stranica na Google značajna za autoritete, prihvaćena od korisnika i posećena, i sam Google dobija na ugledu i nagrađuje stranicu visokim PageRank-om.
Svi izlazni linkovi jedne stranice međusobno dele PageRank, pa je zato dobro dobiti link koji dolazi sa stranice sa visokim PageRank, ali malim brojem izlaznih linkova (outbound links). To ujedno znači i da je na našu stranicu linkovao neko od autoriteta ko ne deli olako preporuke i ne linkuje na druge bez pokrića.
PageRank skala
PageRank je logaritamska funkcija i ne povećava se linearno. Pomoću iritacija se vrše proračuni i dobija se verovatna vrednost, tj. verovatnoća da korisnik klikne na link. Takođe postoji i nešto što se naziva damping factor, odnosno faktor odustajanja, verovatnoća da će korisnik u nekom trenutku odustati od ideje da klikne na linkove na stranicama koje posećuje. Sve se to odražava na vrednost PageRank-a. Pošto se vrednosti PR kreću na skali od 1 do 10, mnogo se lakše dolazi od 1 do 5, nego od 5 do 6 ili od 6 do 7. Iako se smatra veoma bitnim faktorom, PR ipak nije presudan u rangiranju stranice u SERP-u, već samo jedan od mnogih.
Takođe se dodatno vrednuju stranice koje izlaze na prvoj strani SERP-a ukoliko jedna na drugu međusobno linkuju.
Zanimljivo je da je PageRank patent vlasništvo Univerziteta Stenford, a Google ima ekskluzivnu licencu za njega. Patent je dobio ime po prezimenu naučnika koji je na njemu radio (Larry Page).
Ako na nekoj stranici nema izlaznih linkova, tada se PR ravnomerno raspoređuje na tu i sve ostale stranice.