Šta je paginacija?

Paginacija ili straničenje je obeležavanje strana brojevima. Kada je reč o web sajtovima, paginacija predstavlja način da se izbegnu stranice sa mnogo sadržaja. Zapravo, to je način da se uvede red i preglednost i da korisnici na jednostavniji način pristupaju željenim sadržajima, na priimer, proizvodima.

Međutim, paginacija u ovom smislu često podrazumeva i veliki broj linkova koji kreću sa prve stranice jer svaka sledeća stranica je zapravo link. Velika paginaciija, stoga, predstavlja i veliko rasipanje link juice-a, a što bi trebalo kontrolisati. Drugim rečima, poželjno je da na neki način kažemo crawler-u kuda da se kreće i šta želimo da indeksira.

Paginacija i canonical tag

Pre svega, pomoću CANONICAL TAG-a utvrdimo koja je stranica glavna (majka), tj. na koju stranicu želimo staviti poseban akcenat. Potom saopštavamo šta želimo dalje da se  dešava, da li uopšte želimo da poseti ćerke stranice i da li je potrebno da i njih indeksira. To, naravno, postižemo noindex oznakom.

Prev i next oznake

Kao što rel=“canonical“ onemogućava duplirani sadržaj, rel=“next“ i rel=“prev“ označavaju odnos između URL-ova prilikom paginacije. Paginacija se može ticati nekog članka sa više stranica ili može biti u pitanju neka kategorija proizvoda sa brojnim stavkama raspoređenim na više stranica. Takođe može biti reč o nekom forumu podeljenom na niz URL adresa. Uključivanjem ili ne oznaka rel=“next“ i rel=“prev“ na stranice unutar datog niza stranica, dajemo Google-u snažan signal šta želimo:

  • Objedinjimo svojstva indeksiranja, kao što su veze, sa stranica/URL-ova komponenti u seriju u celini (to jest, veze ne bi trebalo da ostanu disperzovane između page-1.html, page-2.html, itd., već da budu grupisane u niz).
  • Pošaljimo korisnike na najrelevantniju stranicu/URL—obično prvu stranicu serije.

Primer prev i next oznaka

https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=1

https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=2

https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=3

https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=4

Na prvoj strani, u head elementu  HTML koda imaćemo sledeće:

<link rel=”next” href=”https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=2 />;

Na drugoj strani, u head elementu  HTML koda imaćemo sledeće:

<link rel=”prev” href=”https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=1 />;

<link rel=”next” href=”https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=3 />

Na trećoj strani, u head elementu  HTML koda imaćemo sledeće:

<link rel=”prev” href=”https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=2 />;

<link rel=”next” href=”https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=4 />

Na četvrtoj strani, u head elementu  HTML koda imaćemo sledeće:

<link rel=”prev” href=”https://primer.com/clanak?prica=xyz&strana=3 />;

Iz navedenog vidimo da prva strana sadrži samo oznaku rel=”next” jer pre nje nema strana, a poslednja strana ima samo oznaku rel=”prev” jer posle nje ne postoji stranica.

Na ovaj način doprinosimo dobrom struktuiranju stranica i jasno stavljamo  do znanja pretraživaču kakvi su odnosi među stranicama, a kako bi on to uzeo u obzir prilikom indeksiranja.