Šta je LINK JUICE?

Link juice je opšteprihvaćen naziv za određivanje snage koju veza prenosi na neku drugu web stranicu ili lokaciju, tako je jačajući.

Ako imamo web  sajt na koji stiže veći broj linkova sa drugih sajtova, postavlja se pitanje koji su od tih linkova najkorisniji. Najvredniji su oni linkovi koji dolaze sa sajtova sa velikim autoritetom. Svaki link je, ustvari, preporuka. Nije isto da li nas preporučuje Oxford i New York Times  ili nas neko linkuje u nekom komentaru na blogu.

Ranije je bilo lakše pratiti PageRank jer je Google imao tool pomoću koga smo to mogli pratiti, a bilo je znatno manje saobraćaja na internetu nego danas. Danas nije moguće pratiti ovo prelivanje autoriteta na taj način, ali Google svakako vrši određene proračune. Za nas je bitno da znamo koji su nam linkovi vredni i kako da ih dobijemo na pravi način.

Pre svega, bitno je da linkovi dolaze sa sajtova koji su povezani sa temom koja je relevantna za naš sajt. Na primer, ako prodajemo knjige, bilo bi dobro da nas linkuje neki fakultet. Nikakve koristi sajt o ručnim  sajtovima neće imati ako dobije link sa bloga o kućnim ljubimcima. Često se postavlja pitanje da li 200 linkova može biti bolje od nečijih 500? To se može izračunati.

Link juice – način da Google sazna koliko sajt vredi

Na osnovu stepena i načina isprepletenosti u čitavoj mreži interneta, a preko opsežnih računanja (teorija grafova ili pointera),  Google dolazi do saznanja koliko vredi naš sajt. Nije poenta da sami obavljamo ova računanja, već da snagu koju dobijemo što pravilnije i bolje rasporedimo. Glavna stavka prilikom redizajna često je upravo popraviti link juica (link sokove). Cilj je da se više link juice-a usmeri ka stranicama koje to zaslužuju. Trebalo bi dobro istražiti koje bi stranice bilo poželjno ojačati i pronaći način da se to ostvari. Takođe je važno sve vreme imati na umu najbolje korisničko iskustvo, a ne samo postavljanje linkova i ključnih reči. Neće put svakog korisnika do tražene stranice biti isti. Neki će do proizvoda dolaziti krenuvši od Home page, neki od kategorije, a neki će direktno dolaziti na stranicu proizvoda. Najvažnije je kada korisnik sleti na stranicu da ga dočeka sadžaj kojim će biti zadovoljan.

Prefooter kao način pojačavanja snage veze

Postoje razne varijante raspoređivanja link juice-a. Unutar sajta, na primer, dobar način je dodavanje prifutera. Prifuteri se nalaze na kraju stranice, ali iznad futera i često služe za pojačavanja stranica za koje smatramo da bi trebalo da imaju više link juica i tematski su relevantne.

Generalno, trebalo bi da ključna reč sa većim brojem pretraga ima veliki link juice. Često impresumi i kontakt forme imaju prifuter koji linkuje ka bitnim stranicama, što je dobra praksa.

U futeru ne bi trebalo biti viška linkova, već samo ono što je neophodno.

Low hanging fruits i link juice

Nisko viseće voće – situacija kada malo nedostaje da se neka bitna stranica nađe u top 10 na SERP-u. Najjednostavniji način da podpomognemo da se to desi je da unutar stranice, recimo kroz članke, linkujemo tu stranicu.  Voće nisko visi, samo bi ga trebalo ubratu. Ako to ne pomogne, onda idemo sa prifuterom gde ubacujemo tzv. money tekst. Prifuter, kao i  futer, uglavnom se pojavljuje na svim stranicama, ako nismo odabrali drugi način pojavljivanja. Link Iz prifutera je jak. Low hanging fruit se ne odnosi samo na osnaživanje stranice koja je na 11. ili 12. mestu SERP-a, već i na stranice koje su na 2. ili 3. mestu, kako bi dospela na prvo.  Ako je stranica dosta daleko pozicionirana ova metoda neće biti od pomoći jer za takvo pozicioniranje postoji neki bitan razlog.

Da li je važno odakle dolaze linkovi?

Korišćenjem Semrush-a, na primer, možemo analizirati linkove koji vode do naše stranice, odnosno backlink-ove. Imamo ukupan broj backlink-ova, potom broj domena sa kojih oni dolaze i broj unikatnih IP adresa (referring). Šta to znači? Sajtovi koji se nalaze na shared ili deljenom hostingu često imaju iste IP adrese. Stoga, ako sajtovi koji se nalaze na istom hostingu jedni ka drugima linkuju ne postoje unikatne IP adrese. U slučaju da su sajtovi koji šalju link sa potpuno drugog servera (nisu na istom deljenom hostingu kao i sajt ka kojem linkuju), kažemo da je reč o unikatnim IP adresama i takvi su linkovi vredniji od prethodnih. U Semrush-u možemo pogledati ko sve daje linkove otvorivši Referring Domains, a postoji i opcija AS (authority score) u gornjem levom uglu koja nam omogućava pregled po autoritetu. Takođe imamo mogućnost i da pogledamo stranicu sa koje dolazi link, kao i datum kada je postavljen.