Kako se meri SEO uspeh
KPI – Key Performance Index se često spominje kada je reč o postizanju uspeha prilikom SEO optimizacije. To je najbitnija statistička mera SEO uspeha. Ipak, postavlja se pitanje za koga je šta uspeh?
SEO početnik – KPI – Key Performance Index, odnosno uspeh meri prema tome na kojoj je poziciji stranica.
Malo napredniji SEO stručnjak – KPI – Key Performance Index meri prema broju poseta.
Još napredniji SEO stručnjak – KPI – Key Performance Index ne meri samo prema poziciji i broju poseta, već shvata da svaka fraza i ranking za svaku frazu ne donose profit. Doći će do zaključka da je bitno koliko se prometa ostvari po jednoj ključnoj reči. Tražiće ključne reči koje donose najviše prometa. Međutim, i ova mera se mora uskladiti u smislu da ne bude više ulaganja nego što će dati pojmovi zaista uvećati profit.
Uspeh SEO optimizacije (KPI – Key Performance Index) se generalno može određivati prema sledećem:
- koliko se kroz SEO zaista povećao profit za firmu,
- koliko se povećao broj novih članova (ako je u pitanju neko udruženje),
- koliko se steklo novih pretplatnika i slično.
KPI – Key Performance Index i konverzije?
Cilj nije jednostavno povećati broj poseta. Cilj je, zapravo, da te posete rezultiraju konverzijom, a ne da posetioci samo dobiju određene informacije i napuste stranicu. Nekada manji broj poseta sa konverzijom dovode do većeg profita nego ogroman broj poseta koje neće dovesti do konverzije. Takođe je bitno odabrati ono što ćemo smatrati konverzijom da se ne bi donosili pogrešni zaključci. Moramo imati na umu da podaci koje daju Google alati nikada nisu 100% tačni. Smatra se da se svakodnevno pojavi oko 10% sasvim novih pretraga, odnosno nešto sto korisnici po prvi put ukucaju na Google pretragama. To ne znači da je u pitanju redak slučaj, već je možda u pitanju neki novi trend, otkriće, bolest i slično (na primer, do 2020. retko ko je čuo za virus korone, pa je retko ko to i guglao, da bi od početka te godine krenule milionske pretrage ovog pojma na dnevnoj bazi). Znači, nalazimo se na terenu koji se stalno giba.
KPI - planiranje ključnih reči
Pre nego što uopšte krenemo u potragu vezano za keyword-ove moramo što bolje upoznati NIŠU na koju smo trenutno fokusirani. Bez toga ne možemo imati potrebna znanja vezana za proizvode, za ciljne grupe, za rangove kvaliteta, cena, standarde i sve ostalo relevantno za datu oblast.
Prilikom potrage vezane za odabir ključnih reči i ključnih fraza, a što je od izuzetnog značaja za SEO, pravimo određenu vrstu strategije. Bitno je odrediti vrste ciljnih grupa, zatim upite, tj. ono što bi svaka od tih ciljnih grupa mogla guglati, a usko je vezano sa glavnim pojmom oko koga se čitava potraga vrti. Ako smo u mogućnosti, odnosno raspolažemo izveštajima prodaje i drugim relevantnim podacima, analiziraćemo date izveštaje. Tako dolazimo do što detaljnijih podataka i predstave o ciljnim grupama, njihovom zastupljenošću i drugim osobinama.
U slučaju kada nemamo date podatke, trebalo bi da pokušamo da se u što većoj meri stavimo u ulogu svake od ciljnih grupa i zamislimo šta bi oni i u kojoj meri pretraživali kako bi došli do željenih informacija. Korisno bi bilo nacrtati funnel, odnosno putanju kojom korisnik dolazi do kupca. Fannel-a može biti bezbroj, ali mi možemo predstaviti jedan najčešći primer. Inače, funnel možemo odrediti u Google analytics.
KPI i ključne fraze: short tail i long tail
Na primer, korisnik je uneo pojam RANAC, pa je odveden u neki shop. Ovde je shvatio da postoje razni rančevi (za putovanje, za planinarenje, vojnički, sportski, elegantni damski, kožni, platneni, gumirani, skolski, predškolski, anatomski, ergonomski, za laptop….). Ponovo se vraća na pretraživač i pokušava da bude određeniji unoseći ključnu frazu – skolski ranac za prvake – jer on zapravo traži ranac za svoje dete koje kreće u prvi razred.
Ovaj prvi upit, „ranac“, naziva se SHORT TAIL. Njega će guglati puno ljudi, ali mala je verovatnoća da će se takav upit završiti konverzijom baš kod nas, ako je uopšte i cilj guglanja bio kupovina ili možda samo informisanje. Ovaj drugi upit nazivamo LONG TAIL i za njega je već dosta veća verovatnoća da će se završiti konverzijom, ali je problem taj što za long tail postoji veliki broj kombinacija koje ljudi guglaju i za svaku od tih kombinacija nema mnogo upita. Zato nam se može učiniti da je kao ključnu reč bolje da stavimo samo „ranac“, koji ima, recimo 5000 upita mesečno, nego neku od uže određenih kombinacija koje kada sve ukupno saberemo mogu imati, recimo 2000 upita, ali pojedinačno su po 30 do 50 upita. Ipak, moramo računati s tim da je za short tail upit, pre svega, ogromna konkurencija jer su i drugi došli verovatno do zaključka da je bolje orjentisati se samo ka pojmu „ranac“. Postavlja se pitanje učinka, odnosno STOPE KONVERZIJE onih koji pretražuju tako širok pojam. Sa druge strane, neko ko unosi long tail zna unapred sta mu treba i mnogo je veća verovatnoća da će se poseta stranici završiti kupovinom. U tom slučaju, konkurencije zapravo nema ili je mnogo manja. Tako, ako neko gugla školski ranac za prvake može lako završiti kod nas za tu ključnu frazu, a vi mu onda možemo ponuditi razne kombinacije putem filtera i/ili objašnjenja.
KPI promišljanje i temeljan pristup
Veoma je bitno u startu sve dobro analizirati i postaviti na svoje mesto. Ako je reč o ogromnim online shop-ovima, mnogo je rada potrebno da se oni pokrenu, a ako u početku donesemo pogrešne odluke, rad je bio uzaludan, moramo krenuti ispočetka, što iziskuje puno dodatnog vremena i novca.
Takođe bi trebalo imati na umu da ne znači ako sva konkurencija primenjuje nešto da je to sigurno dobro i ispravno. Trebalo bi dobro razmisliti o svom originalnom pristupu i o onome po čemu se ističemo i razlikujemo od konkurencije, što je uvek bolje rešenje nego puko kopiranje. Konkurenciju svakako moramo analizirati, posebno u cilju podsetnika kako ne bismo neku bitnu stavku propustili, a ne u smislu ograničavanja i sputavanja kreativnosti. Bolje je utrošiti dodatno vreme na promišljanje, nego se zaleteti prilikom donošenja pogrešnih odluka zbog kojih ćemo morati sve raditi ponovo. Nije dobro baviti se brzim rešenjima i prečicama i olako prihvatati rekla-kazala savete.
Hladna i vruća akvizicija
Ako govorimo o marketingu, HLADNA I VRUĆA AKVIZICIJA (COLD AND HOT ACQUISITION) su često korišćeni pojmovi. Oni se odnose na stepen zainteresovanosti klijenta ili kupca za ono što mi nudimo. Što je korisnik zainteresovaniji, kaže se da je sve topliji, vrući. Ako prilikom prikaza koristimo neku vrstu grafikona, plava boja o značava da je korisnik totalno hladan, odnosno nezaiteresovan. Kako stepen zainteresovanosti raste, boja prelazi u žutu, ako npr. filter za pretragu na našem online shop-u znači da je još zagrejaniji i boja prelazi u narandžastu. Sa fiiltera, na primer, odlazi na Landing stranicu određenog proizvoda (npr. „Target anatomski ranac TG2021 Hallo Kitty“) i boja tada prelazi u crvenu jer je to tzv. hot akvizicija (vruća) i odatle će većina korisnika otići pravo na stranicu za kupovinu (KONVERZIJA). Međutim, ima ljudi koji će otići da pročitaju o kvalitetu školskih ranaca, da uporede razne varijante, pa će možda izabrati baš ovaj ranac kao najbolji, kopirati kompletan naziv u pretragu i odmah dospeti na naš Landing stranicu za ovaj ranac. Ipak, moramo imati u vidu da će prilikom poređenja videti i da je cena ovog ranca previsoka, pa će se opredeliti za neki drugi. Znači, moramo imati opcije i za kupce slabijih platežnih moći, za kupce kojima nije bitan kvalitet i kojima jeste bitan kvalitet…Dobar SEO stručnjak bi trebalo u razmatranje da uzme sve opcije ili makar sve potencijalno najverovatnije.