SEO taktike koje se kažnjavaju
Google penali su sve one kazne koje možemo očekivati u situacijama kada poželimo da prevarimo algoritam ili iz neznanja uradimo nešto što će Google smatrati prevarom ili opcijom lošom po korisnike.
Na Google algoritmu radi preko 30 000 inženjera. Cilj je da se u najvećem stepenu zadovolji korisnik u datom momentu. Ono najvažnije što bi trebalo da znamo o Google algoritmu je da ako radimo u najvećem interesu korisnika, onda radimo i ono što je u interesu samog Google-a. U slučaju da poznajemo i SEO, onda smo u situaciji da naglasimo Google-u da smo uradili dobru stvar za korisnika, što nam samo daje još jednu prednost.
Izmene Google algoritma
Google algoritam se menja svakodnevno. Međutim, ranije se dešavalo periodično da se gotovo preko noći „pretumbaju“ rezultati u pretraživaču. Takve situacije su se nazivale „Google update“, a cilj im je bio optimizacija. Oni su obično dobijali imena po životinjama i na osnovu analize se tačno moglo utvrditi šta koji update kažnjava. Nekada se prvo update dogodi u samo jednoj zemlji. Ako su stručnjaci koji na njemu rade zadovoljni rezultatima, update se proširi na određeni region. Ako su i dalje zadovoljni, novo priširenje oobuhvati ceo svet. Pojedinačni algoritmi proveravaju određene osobine onpage ili offpage, dok Core Update proverava sve odjednom uz pomoć malih algoritama koji u njega ulaze. Kada se core algoritam menja kažemo da se desio Google Core Update – jezgrovita izmena.
Google penali i nagrade - provere koje pokreću određeni algoritmi
Međutim, dešava se da se s vremena na vreme rade samo specifične provere.
Pokreću se samo određeni algoritmi (na primer, Panda ili Pingvin). Tada vidimo da pojedine stranice padaju dok se druge dižu, ali nema neke grube globalne promene. U tom slučaju se može dobiti Google penal ili Google nagrada. Nekada se čini da su prilikom core update „nastradale“ samo određene niše. Međutim, to je netačno. Nijedan core update ne targetira samo određenu nišu (oblast, industrijska grana i sl.). Kao što mu samo ime kaže, on je vezan za samo jezgro i zahvata sve podjednako. Manji update-ovi se mogu odnositi na jednu nišu, ali core update ne može.
Može se desiti da se generalno u jednoj niši ne vodi posebno računa o kvalitetu sadržaja, pa se prilikom core update dogodi da se sajtovi iz te niše degradiraju. Ipak, to se ne dešava zato što pripadaju određenoj niši, već zato što im sadržaj nije kvalitetan, korisnik nije zadovoljan i Google ih za to kažnjava. Drugim rečima, Google nije zadovoljan zadovoljstvom svojih korisnika u nekoj niši, pa sledi kazna. Tako Google primorava vlasnike sajtova da poboljšaju kvalitet svojih sadržaja jer, na kraju krajeva, time se poboljšava i reputacija samog Google-a.
Google penali - da li se dešavaju padovi prilikom poštovanja SEO principa?
Kada govorimo o penalima, može se preko noći desiti veliki pad u SERP-u, što može dovesti do ozbiljnih problema. Ipak, uvek se naglašava da do toga nikada ne može doći ukoliko se pridržavamo principa SEO standarda. Do manjih padova uvek može doći, ali do velikih ne.
Google penali - najvažniji update-ovi
Google Core Algorithm
Ovaj algoritam svakodnevno vrši provere i računanja, ali prilikom Google Core Update aktivira se sve do čega se došlo ovim aktivnostima.
Panda
Ovaj algoritam vrši onpage proveru i kažnjava stranice sa beskorisnim ili kopiranim sadržajem. Panda padovi su veliki. Takođe se kažnjava i tzv. „tanak“ sadržaj, odnosno jako malo ili nimalo sadržaja. Rešenje za izbegavanje ove vrste penala je unikatan sadržaj koji odgovara očekivanjima korisnika. Panda penali se dešavaju i prilikom smanjenja CTR (Click Through Rate). To znači da se korisniici vraćaju na Google, pokazujući tako da nisu zainteresovani ili zadovoljni onim što vide na stranici. Ako se očekuje da će korisnik čitati sadržaj, posmatra se i vreme provedeno na stranici. Takođe je bitno i da li se korisnik nakon otvaranja stranice ponovo vratio na Google. CTR se smanjuje ako se korisnik vraća na Google, a Bounce
Rate tada raste, što sve skupa nije dobro.
Pingvin
Ovaj algoritam vrši offpage proveru kažnjava spamere koji pokušavaju da manipulišu lošim linkovima. Pingvin
kažnjava u slučaju da preovladavaju loši neprirodni linkovi koji dolaze sa sajtova koji nemaju veze sa našim sadržajem.
Pingvina ćemo spečiti izbegavanjem tzv. cloaking-a, odnosno moramo korisnicima i Google-u prikazivati isti sadržaj. Svaki put kad Google bot dođe, mora videti isti sadržaj, odnosno ne smemo raditi preusmeravanja u cilju manipulisanja rangiranjem. Takođe moramo obezbediti isključivo organske linkove, odnosno prirodne, a ne kupljene. Postoje i zlonamerni pokušaji da se neki sajt degradira tako što se ka njemu, sa nekih irelevantnih stranica, može slati veliki broj neprirodnih linkova. Na nama je da to primetimo i na određene načine sprečimo.
Panda i Pingvin algoritmi kažnjavaju određene URL-ove, a ne čitav sajt. Ipak, ako ka početnoj stranici postoji puno neprirodnih linkova, može biti kažnjen i čitav sajt. U svakom slučaju, ako uočimo da smo kažnjeni, prvo bi trebalo pregledati pojedinačne URL-ove i obaviti ismene tamo gde je to potrebno.
Fred
Ovaj algoritam kažnjava previše reklama, posebno u Above the Fold delu, odnosno delu koji se prvo vidi nakon otvaranja stranice. Takve reklame ne vole korisnici, pa ih ne voli ni Google. On je deo core update-a. Posebno moramo izbegavati bilo koju vrstu pop-up-a. Jedini izuzetak su cookie consent pop-up-ovi, ali oni ne smeju zauzeti više od 1/3 ekrana i ne smeju blokirati sadržaj.
Fantom
Ovaj se update odnosi na usability. Kažnjava one koji ne mare za mobilnu verziju stranice, odnosno za responsibility. Takođe kažnjava crawling greške (link koji pokazuje na 404), popup- ove.
Opšti vodić za ponašanje vezano za Google algoritme
Google-ov vodič – Google Rater Guideline. Imamo situacije kada Google nije baš siguran da li bi trebalo kazniti stranicu ili ne, da li bi trebalo dati stranici neki benefit ili ne. U tim slučajevima, tri zaposlena u Google automatski dobijaju e-mail da provere sajt, rukovodeći se tim vodičem. Na osnovu ovog vodiča možemo sami proceniti kako Google ručno proverava našu stranicu i određuje šta je dobro, a šta ne. Ako u Google Search Console dobijemo obaveštenje da smo dobili manuelni penal, to znači da su trojica zaposlenih u Google pogledala naš sajt i ocenili da neke stvari nismo dobro uradili. U tom slučaju dobijemo obaveštenje u kome piše koji je update bio, ali obično ne i razlog zašto smo tačno kažnjeni.